Do góry

13 września 2022

MI: program inwestycyjny dla przygotowań do budowy wschodniej obwodnicy Tarnowa podpisany (komunikat)

– Ministerstwo Infrastruktury informuje:

9 września 2022 r. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zatwierdził Program inwestycji dla budowy wschodniej obwodnicy Tarnowa w nowym przebiegu. Oznacza to przyznanie finansowania na proces przygotowawczy dla nowej inwestycji (w ciągu drogi krajowej nr 73) i jednocześnie rezygnację z planowanego wcześniej przebiegu.

Lokalizacja nowej inwestycji planowana jest na terenie województw małopolskiego i podkarpackiego, w powiatach tarnowskim i dębickim. Około dziesięciokilometrowa droga łączyć będzie autostradę A4 z drogą krajową nr 94 (DK94). Możliwe do realizacji warianty przebiegu trasy rozpatrywane będą na etapie opracowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Na tym etapie określone zostanie również miejsce powstania nowego węzła na autostradzie A4 na północ od Pilzna.

„Dzięki budowie połączenia autostrady A4 z DK94 zmniejszy się ruch w Tarnowie, ponieważ kierowcy jadący DK73 pomiędzy Pilznem a A4 nie będą musieli wjeżdżać do Tarnowa – ominą miasto od wschodu. Zaoszczędzą tym samym czas i sprawniej dotrą do celu. Skorzystają również mieszkańcy Tarnowa, bo wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza granice miasta poprawi bezpieczeństwo na drogach i przepustowość ulic, a jednocześnie zmniejszy się hałas i emisja zanieczyszczeń wynikająca z transportu” – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

„W ten sposób kończymy jałowe rozmowy z władzami miasta Tarnowa na temat poprowadzenia wschodniej obwodnicy miasta częściowo w jego granicach” – dodał minister.

Wspólna sprawa województw

Droga krajowa nr 73 to ważny szlak komunikacyjny, który przechodzi przez trzy województwa: świętokrzyskie, małopolskie, podkarpackie i łączy m.in. Kielce, Morawicę, Chmielnik, Busko Zdrój, Pacanów, Szczucin, Dąbrowę Tarnowską, Tarnów, Pilzno i Jasło. Na dwudziestokilometrowym odcinku od Pilzna (woj. podkarpackie) do Tarnowa (woj. małopolskie) ma wspólny przebieg z DK94. Na ośmiokilometrowym odcinku od węzła na ul. Lwowskiej w Tarnowie do węzła A4 Tarnów Centrum przebiega przez miasto.

Mieszkańcy miejscowości położonych przy DK73 na południe od DK94, w tym Pilzna i Jasła mają ograniczony dostęp do autostrady A4. Mogą na nią wjechać korzystając z węzła Tarnów Centrum albo z węzła Dębica Wschód, które są oddalone od siebie o ok. 30 km. Podobnie jak kierowcy kursujący DK73 na trasie Kielce – Jasło.

Budowa węzła na A4 w okolicy Pilzna i wykonanie podłączenia drogowego do DK94 są więc społecznie oczekiwane.

Łącznik A4-DK94 oprócz funkcji obwodnicy będzie pozytywnie wpływał na rozwój gospodarczy regionu na granicy województw małopolskiego i podkarpackiego. Zwiększy też dostępność miejscowości turystycznych i uzdrowiskowych w południowo-wschodniej Polsce.

Proces przygotowawczy dla odcinka od autostrady A4 do drogi krajowej DK94 przewidziany jest na lata 2022-2026. Będzie obejmował opracowanie dokumentacji projektowej w zakresie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ) z elementami koncepcji programowej wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ mick/


Pochodzenie informacji: pap-mediaroom.pl

Prev Post

MAN Trucks and Bus Polska zakłada zakup i sprzedaż ponad 2 tys. pojazdów rocznie w nowym centrum

Next Post

MI: Nagrody Ministra Infrastruktury w konkursie Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu 2021 (komunikat)

post-bars

Leave a Comment

Wykorzystujemy pliki cookies.    Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies
AKCEPTUJĘ