Do góry

 KNM 2022: mechanizmy wsparcia finansowego i rozwój infrastruktury będą stymulować rynek elektromobilności w Polsce
19 września 2022

KNM 2022: mechanizmy wsparcia finansowego i rozwój infrastruktury będą stymulować rynek elektromobilności w Polsce

Trzecia, rekordowa pod względem frekwencji edycja Kongresu Nowej Mobilności – najważniejszej konferencji w branży e-mobility i zrównoważonego transportu w Europie Środkowo-Wschodniej, zgromadziła ponad 1500 uczestników z całej Europy, w tym przedstawicieli administracji centralnej, samorządów, ekspertów, praktyków rynku elektromobilności oraz kilkudziesięciu wystawców.

Organizatorami KNM 2022 były Polskie Towarzystwo Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz miasto Łódź. W liczącej ponad 3500 m2 przestrzeni Łódzkiego EC1 – w historycznej Hali Maszyn, odbyło się 81 merytorycznych debat, sesji okrągłego stołu i warsztatów w pięciu ścieżkach tematycznych, w których wzięło udział 250 polskich i zagranicznych ekspertów oraz miały miejsce premiery, wystawy i pokazy.

„Łódź od samego początku była miastem innowacyjnym – pierwsza maszyna parowa w Polsce działała w Łodzi, a tutaj, w Hali Maszyn, produkowano przed IIWŚ Stetysze (od nazwiska hr. Stanisława Tyszkiewicza) – polskie samochody, które wzięły udział w rajdzie Monte Carlo. Dzisiaj Łódź jest jednym ze 100 miast w Europie, które zawalczą, żeby stać się neutralnymi klimatycznie do 2030 r.” – mówiła Hanna Zdanowska, prezydent miasta Łodzi.

Jednym z celów KNM 2022 była wymiana dobrych praktyk i zacieśnianie współpracy polskiej branży e-mobilności w wymiarze międzynarodowym. Zagraniczni goście wskazywali, że w czasach geopolitycznych wyzwań warto inwestować w unowocześnianie gospodarki, a Polska na drodze gospodarczego rozwoju powinna stawiać na innowacje.

„Polska to silny gracz w zakresie rynku elektromobilności, wiodący w produkcji autobusów elektrycznych i baterii litowo-jonowych. Wkład holenderski może jeszcze zwiększyć potencjał polskiego przemysłu w dziedzinie e-mobility. Rozwój tego sektora wymaga jednak zacieśnienia współpracy pomiędzy wiodącymi interesariuszami” – stwierdziła Daphne Bergsma, ambasador Królestwa Niderlandów.

Zeroemisyjny transport publiczny jest jedną z polskich specjalizacji w europejskim łańcuchu dostaw sektora e-mobility. Potwierdziła to premiera całkowicie elektrycznego autobusu MAN Lion`s City 18, produkowanego w fabryce MAN w Starachowicach.

„W latach 2017-2021 r. z naszych fabryk na inne rynki UE trafiło 1937 autobusów elektrycznych. To prawie 1/3 wszystkich e-busów wyeksportowanych z Unii Europejskiej. Sumaryczna wartość polskiego eksportu z tego sektora w ww. okresie to ponad 750 mln euro, czyli niemal 40 proc. łącznej wartości eksportu z państw członkowskich Unii” – podkreślił Maciej Mazur.

Do końca I połowy 2023 r. polska flota e-busów powinna wzrosnąć do 950 szt., co będzie wiązało się ze wzrostem na poziomie 32,5 proc. r/r. W opinii dyrektora PSPA stymulatorem zdolności eksportowych polskich firm jest wysoki popyt na rynku krajowym i rosnące zainteresowanie ze strony samorządów.

Premierę miał również 40-tonowy ciągnik siodłowy Volvo. „To jest projekt, który już jest realizowany przez IKEA, samochód został kupiony przez firmę logistyczną Raben i on już zaraz zacznie jeździć pomiędzy zakładami IKEA Industry w Polsce. Tak więc to już nie projekt pilotażowy, ale konkretne wdrożenie” – zaznaczył Maciej Mazur.

Polska zajmuje piąte miejsce na świecie oraz pierwsze w Europie pod względem produkcji baterii litowo-jonowych. Wyprzedzają nas tylko Chiny, Korea Południowa, USA i Japonia. W naszym kraju są produkowane zarówno ogniwa li-ion, jak i komponenty: elektrolit, separatory, katody, folia miedziana czy też moduły bateryjne i akumulatory trakcyjne do pojazdów elektrycznych.

„Polska ma szansę umocnić pozycję kluczowego gracza nie tyle pod kątem sprzedaży, ale przede wszystkim wytwarzania komponentów” – powiedział Yong Girl Lee, Business Support Director, LG Energy Solution Wrocław.

Premiery podczas KNM 2022 to również dwa zakłady produkcyjne w Polsce: nowoczesna fabryka stacji ładowania pojazdów elektrycznych i magazynów energii ZPUE S.A. w Pszczynie, z której taśm produkcyjnych rocznie zjedzie kilka tysięcy ładowarek DC i AC o mocy od 50 do 350 kW oraz zakład recyklingu baterii li-ion firmy Rare Metals.

„W Polsce ma miejsce bardzo wiele pozytywnych projektów. Ważne abyśmy nie zapominali, że branża motoryzacyjna jest branżą wysoce zintegrowaną, bardzo innowacyjną i w tej branży trzeba szukać klucza do sukcesu gospodarczego w kolejnych latach” – podkreślił Maciej Mazur.

W opinii dyrektora PSPA przed branżą e-mobility w Polsce wciąż stoi szereg wyzwań i należy teraz przygotować narzędzia, które będą ten rynek stymulować, takich jak mechanizmy wsparcia finansowego i system zachęt, rozwój infrastruktury, a także zmiany regulacyjne ułatwiające zieloną transformację w transporcie.

„Otwieramy się na nowe tematy, które będą definiowały mobilność jutra. Jednym z nich jest autonomizacja transportu. To jeden z mega trendów, które już się dzieją i od nas zależy, czy Polska będzie w tym wyścigu technologicznym brała udział” – dodał Maciej Mazur.

Kongres Nowej Mobilności 2022, największa i najważniejsza w Polsce konferencja branżowa w całości poświęcona elektromobilności, miejsce wymiany idei i wiedzy eksperckiej, odbył się w dniach 12-14 września w Łodzi.

Linki do szczegółowego podsumowania Kongresu Nowej Mobilności 2022:

https://pspa.com.pl/2022/wydarzenia/12-wnioskow-po-kongresie-nowej-mobilnosci-2022/

https://elektromobilni.pl/12-wnioskow-po-kongresie-nowej-mobilnosci-2022/

Źródło informacji: PAP MediaRoom

 


Wiadomości dystrybuowane przez: pap-mediaroom.pl

Prev Post

Kongres Nowej Mobilności 2022: zrównoważony transport jest potrzebny miastom, mieszkańcom i środowisku

Next Post

Dzień Polskiej Muzyki

post-bars

Może Ci się spodoba

Wykorzystujemy pliki cookies.    Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies
AKCEPTUJĘ